Autor |
Wiadomość |
s-m-o-l-u-ch
Support
Dołączył: 16 Sty 2007
Posty: 1481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3
|
|
Tutorial: Sony Vegas 7.0 - kurs obsługi by Gesior |
|
Same podstawy, dla tych, którzy się w tym programie połapać nie mogą. Nie znalazłem żadnych zakazów kopiowania tej treści. Usunąłem z oryginału część o renderowaniu ponieważ porada, moim zdaniem błędnie może zachęcić do renderowania bez kompresji.
| |
Kurs obsługi Sony Vegas 7.0c
(zdjęcia mają w sumie 3.21MB, więc ich ściaganie może trochę zająć!)
Spis treści:
1. Pobieranie, instalacja i pierwsze kroki.
1.1 Ustawienia początkowe.
2. Podstawowe funkcje:
2.1 Dodawanie zdjęć, muzyki i filmów do projektu.
2.2 Podgląd projektu.
2.3 Obsługa 'warstw', podglądu filmu i osi czasu.
2.4 Zaznaczanie na osi czasu i cięcie filmów/muzyki.
3. Efekty - czyli to za co wszyscy lubią filmy z Sony Vegas.
3.1 Zbliżenie/Oddalenie.
3.2 Obroty kamery.
3.3 Film (lub zdjęcie) NA innym filmie (lub na zdjęciu).
3.4 Napisy.
3.5 Inne efekty na filmie.
3.6 Przeźroczyste zdjęcia na filmie (ramki i inne fajne rzeczy).
4. Zapis
4.1 Zapis projektu w celu kontynuacji.
-------------------------------------------------------------
1. Pobieranie, instalacja i pierwsze kroki.
Ściągamy demonstracyjną wersje którą można znaleźć w [URL="http://www.google.pl"]www.google.pl[/URL] i po pobraniu instalujemy. Postępując zgodnie z instrukcją podczas instalacji nie natknąłem się na żaden problem oprócz tego, że instalacja może zająć trochę czasu.
*Pamiętaj, że udostępniana wersja Sony Vegas w internecie to Shareware.
Ma pełna funkcjonalność, ale, żeby móc się cieszyć legalnie bez ograniczeń musisz kupić pełną wersje za około 600$! Wersja shareware przestaje działać po 30 dniach, więc spiesz się z tworzeniem filmu!
1.1 Ustawienia Vegas 7.0
Przed rozpoczęciem pracy nad filmem zalecam ustawienie parametrów montowanego filmu. To w jakiej roździelczości będziesz montował film nie wpływa na to w jakiej go zapiszesz. Roździelczość i ilość klatek w zapisywanym filmie (do formatu .avi) jest wybierana przed samym zapisaniem.
"Tutaj klikamy, aby otworzyć ustawienia filmu"
Początkującym użytkowniką wystarczy, że ustawią wymaganą roździelczość i ilość klatek (zaznaczone w czerwonych ramkach). Reszta opcji jest dla bardziej zaawansowanych montażystów. Film w dość wysokiej jakości to 640x480 pikseli i 24 klatki. Taka jakość wystarcza większości użytkowników internetu
Bardziej wymagający, posiadający poteżne komputery mogą robić filmy w 800x600. Zwiększanie ilości klatek nic nie da, bo człowiek więcej niż 24 nie zobaczy.
*Pamiętaj, aby nie ustawiać wiekszej roździelczości, niż roździelczość z jaką zgrywałeś film z gry. Ustawienie 800x600 nie poprawi jakości jeśli film zgrałeś (np. HyperCam'em 2) w roździelczości 400x300, ale zwiększy ilość zajmowanego miejsca na dysku 4 krotnie!
*Pamiętaj, że najczęściej używane proporcje to 4x3, czyli wybieraj wielokrotności tej liczby np. 640x480, 800x600, 1280x960.
"Menu ustawień filmu"
2. Podstawowe funkcje:
Vegas bardzo ułatwia prace nad filmem. np. Próbując ustawić 2 fragmenty (np. film i muzyka) tak, aby zaczęły się w jednym momencie wystarczy w przybliżeniu ustawić kursor na poprawnej pozycji, a Vegas wyświetli linie pokazującą, że dane fragmenty "stoją" na tej samej setnej sekundy
<auto dopasowywanie.bmp>
"Auto-dopasowywania/auto-synchronizacja"
2.1 Dodawanie zdjęć, muzyki i filmów do projektu.
Jak dodać do projektu jakiś plik przedstawia zdjęcie poniżej. Wszystkim którzy zaczynają prace nad nowym filmem polecam zaplanowanie filmu od początku do końca przed rozpoczęciem prac. Dodawanie jakiegoś fragmentu filmu na jeden z paru osi czasu (często bedziesz korzystał z przynajmniej paru osi przy jednym filmie) może dostarczyć wielu problemów, bo fragmenty na danej osi zostaną przesunięte o długość dodanego fragmentu, a inne osie nie zostaną ruszone. Jeśli więc dodasz jakiś napis na początku filmu (na osi stworzonej do napisów) to wszystkie napisy po nim zostana przesunięte o określoną liczbe sekund, a fragmenty filmów (na innej osi) nie zostana ruszone i po każdej modyfikacji będziesz zmuszony do ponownej synchronizacji filmu z napisami lub filmu z muzyką.
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Menu dodawania obiektów"
Pasek Level (domyślnie 100%) oznacza poziom kolorów czy jak to można nazwać (nie wiem :> ).
100% - pełna widoczność danej warstwy (warstwy poniżej nie będą wogóle widoczne jeśli na tej warstwie cokolwiek będzie!)
0% - warstwa w pełni przeźroczysta. Nieważne co na niej umieścisz i tak będzie to niewidoczne.
W przypadku dźwięku wartość będzie podana w "dB" oznaczających głośność muzyki dodanej na danej warstwie. Pozwala to na szybkie wyciszenie dźwięków z danej warstwy. np. na jednej warstwie jest muzyka, a na drugiej efekty walki. Jednym pociągnięciem myszki możesz usunać muzyke lub efekty walki i obejrzeć film bez danych dźwięków.
2.2 Podgląd projektu.
Po prawej stronie ekranu możemy na żywo oglądać efekty naszej pracy. Każda wprowadzana zmiana jest widoczna odrazu w podglądzie (dodany efekt na filmie, napis itp.). Podczas podglądu film jest generowany w czasie rzeczywistym razem z efektami. Przez co oglądając podgląd możesz widzieć np. 1 klatke na sekunde. Oczywiście podczas zapisu do .avi wszystkie klatki będą wygenerowane poprawnie.
<screen wskazujacy pole podgladu - podglad_projektu.bmp>
"Ekran podglądu"
2.3.0 Obsługa 'warstw', podglądu filmu i osi czasu.
W tej części artykułu dowiecie się jak wreszcie zacząć montować fragmenty różnych filmów.
*Pamiętajcie, że jeśli jeden film jest na wyższej warstwie niż inny, to wszystkie filmy z niższych warstw nie będą widoczne!
2.3.1 Dodawanie warstw.
Poniżej widzisz metode dodawania warstw. Jeżeli przerzucisz jakiś plik z okna dodawania plików do projektu na pole gdzie nie ma żadnej warstwy automatycznie powstanie nowa warstwa dostosowana do typu pliku (muzyka/film). Klikamy prawym przyciskiem myszy na puste pole i pokazuje się:
"Dodawanie warstwy - wybór"
Po wybraniu >Insert Video Track< dodała się kolejna warstwa na film/zdjęcia:
"Warstwa dodana po wybraniu >Insert Video Track<"
Po przeciągnięciu pliku z folderu (dodaniu go do projektu) na puste pole nowa warstwa generuje się automatycznie.
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Automatyczne tworzenie się warstwy po dodaniu pliku na puste pole"
2.3.2 Usuwanie warstw.
Warstwy usuwa się zaznaczając je i klikając "Delete Track".
2.3.3 Obsługa osi czasu.
Poniżej jest zdjęcie przedstawiające do czego służą przyciski pod osią czasu.
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Obsługa osi czasu"
2.3.4 Obsługa przewijania i podglądu efektów.
Podstawą podczas montażu jest sprawdzanie co chwila efektów swojej pracy. Służą do tego przyciski:
"Opis przycisków przewijania/osi czasu"
----1. Po wciśnięciu tego przycisku (i wybraniu parametrów) pojawi się nowa warstwa na której będzie się zapisywał dźwięk z mikrofonu (jeśli posiadasz)!
----2. Będzie puszczało zaznaczony fragment w kółko.
----3. Puść od 0:00 sekundy filmu.
----4. Puść od ostatnio zaznaczonego fragmentu (podczas edycji).
----5. Zatrzymaj.
----6. Zatrzymaj i wróć do ostatnio zaznaczonego fragmentu (podczas edycji).
----7. Przewiń do początku filmu - 0:00 sekund.
----8. Przewiń na koniec filmu - ostatnia sekunda zawierająca filmu/dźwięk.
2.4 Zaznaczanie na osi czasu i cięcie filmów/muzyki.
Podstawą montażu filmu jest jego cięcie na małe kawałki. Aby zaznaczyć jakiś kawałek wystarczy kliknąć na dany kawałek filmu/muzyki:
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Zaznaczenie danej warstwy/kawałka filmu"
i trzymając lewy przycisk myszki przeciągnąć pod obszarze pod wszystkimi warstwami w celu zaznaczenia wybranego kawałka filmu:
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Zaznaczanie na osi czasu fragmentu danej warstwy i wycinanie"
Po wciśnięciu przyciku "S" ["s"] dany fragment filmu zostanie odcięty od reszty. Po wycięciu danego fragmentu można poruszać nim po osi czasu i między warstwami.
*Jeśli chcesz zaznaczyć kilka plików/warstw w projekcie klikaj na nie lewym przyciskiem myszki trzymając "SHIFT".
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Wycięty fragment wybranej warstwy"
*Jeśli chcesz zaznaczyć cały fragment filmu i go wyciąć wystarczy zrobić to samo co było wyżej opisane i wyjątkiem ominięcia zaznaczania konkretnej warstwy. Wtedy cały fragment filmu w zaznaczonym okresie czasu zostanie wycięty po wciśnięciu przycisku "S".
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Wycięcie fragmentu filmu na wszystkich warstwach naraz"
3. Efekty - czyli to za co wszyscy lubią filmy z Sony Vegas.
Jedna z najlepszych funkcji programu. W tej części kursu dowiesz się jak dodać ładne napisy na filmie lub przed filmem, przybliżyć/oddalić kamere od akcji, odchylić lub obrócić sie wokól akcji. Będzie też o tym jak umieścić film (lub zdjęcie) na filmie (jako np. małe okienko z osobami logującymi się do gry widocznymi na VIP). Wszystkie efekty w Sony Vegas są bardzo proste w użyciu. Wystarczy wybrać punkty na osi czasu i ustawić parametry efektu w danej sekundzie (setnej sekundy). Vegas sam stworzy płynną animacje przejścia między poszczególnym efektami i ich natężeniem. Jeśli chcemy dokonać szybkiego przeskoku to należy ustawić efekty ta:
0:00:00 sec - bez zbliżenia (parametr nie ruszany)
0:45:01 sec - bez zbliżenia (parametr ustawiony na inną wartość, a potem na 0 w celu zapamiętania wartości 0 dla danej sekundy)
0:45:02 sec - zbliżenie o tyle ile chcesz (wtedy w ciagu 0.01 sec bedzie przejście między brakiem zbliżenia, a zbliżeniem, czyli nie zajmie nawet jednej klatki filmu - nagły skok)
Aby zrobić przybliżenie pewnego fragmentu filmu należy rozmieścić efekty tak:
0:00:00 sec - bez zbliżenia (parametr nie ruszany)
0:45:00 sec - bez zbliżenia (parametr ustawiony na inną wartość, a potem na '0' w celu zapamiętania wartości '0' dla danej sekundy)
0:50:00 sec - największe zbliżenie
0:55:00 sec - bez zbliżenia (parametr ustawiony na inną wartość, a potem na '0' w celu zapamiętania wartości '0' dla danej sekundy)
W ten sposób do 45 sekundy nie będzie zbliżenia, a od 45 do 50 będzie się zbliżało do maksymalnej wartości wybranej przez Ciebie. Od 50 do 55 sekundy będzie wracało do stanu z przed zbliżenia i dalsza część filmu będzie już bez zbliżenia. Oczywiście wariantów jest nieskończenie wiele, a na podstawie zamieszczonych przykładów i własnych prób możesz w pare minut nauczyć sie osiągać wymagany przez siebie efekt w odpowiedniej chwili.
PAMIETAJ:
*Żeby Vegas uznał dany punkt za punkt o wartości '0' (zero) musisz najpierw wybrać dla danego punktu na osi czasu inną wartość, a potem z powrotem ustawić '0' inaczej Vegas będzie obliczał przejście do danego efektu od ostatnio wybranej wartości.
Czyli jeśli ustawisz w 0:45:00 (45 sekunda, minuty:sekundy:setne_sekundy) sec efekt czerwonego światła na max., a przed tym maksymalnym poziomem nie ustalisz żadnych stanów pośrednich dla danego światła to Vegas wygeneruje płynną animacje coraz mocniejszego światła od 0:00:00 do 0:45:00 sekundy.
3.1 Zbliżenie/Oddalenie.
Dzięki temu efektowi można zbliżyć kamere do danego fragmentu filmu lub oddalić tak, żeby uzyskać efekt z punktu 3.4 kursu.
Aby wejść do menu zbliżeń-oddaleń należy zaznaczyć fragment filmu który chcemy edytować i kliknąć na nim prawym przyciskiem myszki. Z rozwiniętego menu wybieramy "Video Event Pan/Crop.." i wtedy pojawia nam się menu w którym możemy przybliżać/oddalać/obracać i pochylać obraz.
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Wejście do menu zbliżeń/oddaleń"
W menu widzimy:
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Menu zbliżeń/oddaleń"
Rozciągając ramke która jest wokół filmu oddalamy obraz. Zmniejszając ją przybliżamy. W ramce widzimy to co będzie wyświetlane kiedy film zostanie odtworzony. Po środku ramki jest kółko. Pierwsze kółko jakie odsuniesz to kółko punktu obrotu. Obracając filmem będziesz go obracał tak jakby przytrzymywany przez ten punkt. Po odsunięciu tego punktu pokaże się drugi punkt. Ruszając ten punkt poruszasz całą ramką. Możesz się przesuwać po filmie wybierając tylko część którą chcesz zbliżyć. Poruszać ramką można też poprzez trzymanie jej na jakimś pustym polu (gdzie nie ma żadnego przycisku).
3.2 Obroty kamery.
Obraz na ekranie można obrócić o wybrany kąt. Które guziki do czego są opisałem już wyżej. Jak wejść do menu Pan/Crop też juz opisałem w punkcie 3.1. Kamerą obracamy poprzez trzymanie kółka które jest dookoła wybranego przez nas fragmentu obrazu. Oczywiście obroty można zapisać na osi czasu, a Vegas wygeneruje płynne przejście od jednego do drugiego obrotu. Im większy kąt obrotu w krótszym czasie tym szybciej się obróci kamera. Uwaga..
*Jeśli wybierzesz jakiś punkt na osi czasu i ustawiając kąt obrotu obrócisz ekran 20 razy to Vegas zrobił animacje 20 obrotów kamery od poprzedniego punktu do tego punktu (z 20 obrotami).
3.3 Film (lub zdjęcie) NA innym filmie (lub na zdjęciu).
Na niektórych lepszych filmach twórcy wykorzystywali efekt pozwalający na np. wyświetlenie osób logujących sie do gry (widok VIP list w Tibii) na małym fragmencie ekranu. Czyli leciał film z akcją jak kogoś biją albo robią mass-loga i walą UE, a w rogu było widać jak w jednej sekundzie loguje się np. 20 osób co bardzo efektownie wygląda jeśli ktoś nie używa bota (np. film "Toxic Fire" o gildi "Unit"). Taki efekt uzyskuje się poprzez ustawienie filmu z widokiem listy VIP na wyższej warstwie niż film z akcją (jak sie biją). Potem wystarczy oddalić (efekt oddalenia) fragment filmu z VIP list tak, żeby zajmował mały kawałek ekranu i z pod spodu wyłoni się film z akcją. Można tak np. wyświetlić 4 filym naraz obok siebie. Oddalając każdy tak, żeby zajmował tylko 1/4 ekranu i ustawiając go w rożnych rogach. Przykłady:
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"4 filmy obok siebie" - oddalenie każdego tak, żeby zajmował kawałek ekranu.
PHOTO: [link widoczny dla zalogowanych]
"Jeden film na drugim" - np. można liste VIP tak wstawić na innym filmie.
3.4 Napisy.
Napisy dodajemy poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszki na pustym miejscu polu na osi czasu (np. obok filmu) lub na nowej osi czasu. Wtedy rozwinie nam się menu w którym wybieramy "Insert Text Media..".
"Tutaj klikamy, żeby włączyć dodawanie tekstu"
Na ekranie pojawi się menu z wyborem opcji napisów i napisem "Sample Text" który należy zmienić na wymagany przez nas napis. Na górze mamy zakładki:
"Edit" w której wpisujemy treść napisu i wybieramy rozmiar i czcionke.
"Placement" w której wybieramy miejsce w którym ma stać napis.
"Properties" w któryj wybieramy kolor napisu i tła (domyślnie biały napis na przeźroczystym tle).
"Effects" w której możemy dodać pare efektów do napisów i ustalić ich natężenie.
Każdy z tych parametrów może się zmieniać według ustawień zapisanych na osi czasu (tak jak podczas przybliżania i oddalania). Oczywiście na napis można nałożyć efekty tak jak na normalny film. Oddalenie, przybliżenie, obrót oraz inne bardziej zaawansowane efekty.
*Napis na wyższej warstwie niż film nie zasłoni filmu (ma przeźroczyste tło), ale napis na niższej warstwie niż film będzie niewidoczny!
3.5 Inne efekty na filmie.
Vegas oferuje jeszcze dziesiątki innych efektów, a łącząc jeden z drugim można osiągnąć wspaniałe rezultaty. Nie będę ich tu jednak opisywał, bo przedstawienie podstaw na temat każdego mogłoby zająć kilkadziesiąt stron. Testowanie ich nie boli, wiec każdy może się pobawić w własnym zakresie. W Vegas zawsze można cofnać ostatnie operacje, a efekty można poprostu usunąć w właczyć znowu (przez co kasują się wszystkie dokonane zmiany związane z tym efektem).
Inne efekty włączamy klikając prawym przyciskiem myszki na fragmencie/fragmentach filmu na których chcemy zastosować efekt. Wtedy rozwinie nam się menu z którego wybieramy "Media FX.." po czym pokazuje nam się okno z efektami do wyboru. Po wybraniu efektu klikamy OK i ustawiamy parametry danego efektu na osi czasu. Do interesujących i prostych efektów należy:
"Sony Brightness and Contrast" - ustawia kontrast i jasność.
"Sony Light Rays" - często stosowany w filmach z Tibii. Tworzy linie rozmazanych kolorów w wszystkich kierunkach od wybranego punktu.
"Pixelate" - może być wykorzystywany jako przejście z jednego filmu do drugiego. Tworzy obraz o niższej roździelczości. Oczywiście "pikseloze" można regulować
3.6 Przeźroczyste zdjęcia na filmie (ramki i inne fajne rzeczy).
W tej części kursu będzie o wykorzystaniu grafik .PNG w Vegas. Format .png obsługuje przeźroczystość. Tworząc coś w bardziej zaawansowanym programie graficznym niż Paint (np. "Gimp" - darmowy i w miare prosty w obsłudze, a dający duże możliwości) można ustawić tło o kolorze "Transparent" (przeźroczyste), w innych programach kolor ten może być oznaczony poprzez "biały przekreślony czerwoną kreską". Tło podczas pracy powinno być w szarą kratke (oznaczenie przeźroczystości). Teraz możesz wziąć pędzel czy co tylko chcesz i malować, pisać (np. jakimiś ozdobnymi literami lub na zmiane rożnymi czcionkami co jest trudne do uzyskania w Vegas). Możesz też wziąć narzędzie do malowania kwadratów/kółek i stworzyć ramke o niecodziennym kształcie lub wziąć jakiś gotowy obrazek i wyciąć z jego kawałek (gumką do ścierania). Po wycięciu kawałka obrazka gumką powinna pojawić się kratownica w szarych odcieniach (nie białe tło jak w Paincie). Teraz zapisz swoją prace do formatu .PNG. Kiedy dodasz taką grafike do Vegas miejsca które były w szarą kratownice będą.. PRZEŹROCZYSTE! Czyli jak ustawisz taki plik w linijce wyżej niż film to w miejscach gdzie była szara kratownica będzie widoczny film z linijki niżej! Taki efekt ma wiele zastosowań. Może widzieliści na filmie "Toxic Fire" o gildi Unit takiego małego Tibijczyka z czapką z gwiazdą który mówił Tibijską czcionką do drugiego różne teksty w czasie kiedy w tłe leciał film? Wystarczy skopiować/narysować takiego ludka, dodać czapeczke (w programie graficznym), zrobić żółty napis czcionką Tibijską zapisać do .PNG i macie taki efekt. Oczywiście nie róbcie takiego samego. To był tylko przykład jakiego rodzaju efekty możecie dzięki temu uzyskać. Może jest to pracochłonne, ale efekty mogą być powalające. Nie wiem jak z animacjami. W formacie .gif też można zapisać obraz z przeźroczystym tłem. Można też w nim zapisać animacje. Nie wiem co będzie kiedy wstawisz animacje do Vegas, ale w tak zaawansowanym programie powinna działać. Jak ktoś potrzebuje danego efektu to może sprubować (i poinformować mnie o efekcie). To był fragment związany bardziej z programami graficznymi niż samym Vegas, ale warto popróbować z ramkami o nie typowych kształtach
Przykład od jednego z was:
http://www.youtube.com/watch?v=URnWNF_MVqk
Na początku wszystko jest w takiej ramce, a dokładniej w paru pochylonych kwadratach, a w lewym dolnym rogu widać napis "San Andreas". Taki efekt to właśnie nałożenie grafiki .png z ramką o danym kształcie i loga San Andres w rogu, a w tle dalej leci film
4. Zapis
W tej części opisze jak zapisać projekt w celu późniejszego dokończenia oraz jak go wyrenderować w celu publikacji w .avi lub wmv. Napisze też troche o jakości filmu i kompresji.
4.1 Zapis projektu w celu kontynuacji.
Wchodzimy w "File" na górze ekranu i z menu które się rozwinie wybieramy "Save as.." i wskazujemy folder i nazwe pliku pod jaką ma zostać zapisany projekt. Zapisany projekt zajmuje mniej niż 1 MB, ale wymaga tego, żeby wszystkie pliki użyte w projekcie zostały w swoich katalogach. Inaczej po otworzeniu zapisanego projektu Vegas będzie się pytał o każdy plik którego brakuje i trzeba będzie podawać miejsce w którym plik jest. Przy użyciu ~50 plików w projekcie może to zająć trochę czasu.
|
źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez s-m-o-l-u-ch dnia Pon 12:19, 13 Paź 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Pon 12:02, 13 Paź 2008 |
|
|
|
|
vego21
VIP
Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 1631
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
Wszysko fajnie tylko zmniejsz image, forum się rozłazi....
|
|
Pon 12:07, 13 Paź 2008 |
|
|
s-m-o-l-u-ch
Support
Dołączył: 16 Sty 2007
Posty: 1481
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3
|
|
|
|
te obrazki, które rozjechały forum trzeba sobie klikać w link teraz
|
|
Pon 12:22, 13 Paź 2008 |
|
|
dzidzi
ADMINISTRATOR
Dołączył: 03 Maj 2007
Posty: 2750
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: P-ce
|
|
|
|
Świetnie smoluch,może wreszcie spróbuje coś zrobic
Przykleiłem temat
|
|
Pon 12:23, 13 Paź 2008 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|